mandag 26. mars 2012

kapittel 12 - Sammendrag

Kapittelet handler om språk og identitet.

Kapittelet viser hvordan språket utvikler seg gjennom tiden. Hvordan vi kan kommuniserer. Språket er et av de mest sentrale indentitetstmerkene, det er gjennom språket vi knytter kontkat med hverandre. Alle har et morsmål, men det er veldig mange som er flerspråklige, og det er vanlig nå til dags.

Kapittlet handler også om språksituasjonen i Norge.

Vi kan lese at ungdommene utvikler sitt eget "språk" med slangord, låneord som kanskje ikke en eldre generasjon ville skjønt.

Her er et eksempel på hva vi kaller "kebabspråk"

http://www.youtube.com/watch?v=mH0aB-c1uPI

tirsdag 28. februar 2012

Moren min er en saks

Jeg likte diktet "Moren min er en saks" fordi jeg syns det er skrevet på en fin måte. Jeg tolket det som om at moren til jenta var plagsom, og bare gravde seg inn i hodet hennes. Men moren så ikke hvor vondt hun hadde det. Hun hadde lyst til å dra langt bort og ikke komme tilbake, som om den letteste utveien var selvmord.

Jeg syns dette bilde passer til diktet siden det viser fortvilelse og at jenta bare vil gjemme seg bort fra alt.

Via Creative Commons

Jeg syns denne sangen var fin til diktet. Fordi det kan være moren som synger hvor glad hun egentlig er i jenta, men hun trengte og dra langt bort.



mandag 9. januar 2012

Logg 10.01.12

Hei :-)

Vi har valgt å dramatisere "Piken med svovelstikkene". Vi valgte å ikke modernisere eventyret, men gjøre det så likt som mulig det orginale. I går ble vi ferdig med manuset, det gikk veldig fint og vi samarbeider veldig bra på gruppa. I dag skal vi starte med storyboardet.



- Skjønnlitterær tekst - gruppa

søndag 30. oktober 2011

Tilbake til penn og papir (?)

Den 17.10 kunne vi lese en artikkel om eksamen på videregående skoler på nrk Østafjells i Østfold. Der skriver John-Andre Samuelsen at Vebjørn Nergård vil gå tilbake til penn og papir på eksamen, det er fordi norske data-eksperter mener penn og papir er den eneste måten å unngå jusk på eksamen. Mens utdanningsdirektoratet ønsker at alle eksamener i den vidregående skolen skal være digitale innen utgangen i 2012.

Jeg må si meg enig med utdanningsdirektoratet, fordi vi lever i en mer moderne tid der dataer blir brukt til det meste i hverdagen. Jeg skjønner også hva Vebjørn Nergård mener med at det blir mindre juks med penn og papir, men elever kan fortsatt finne andre veier til å jukse på hvis de går inn for det. Det jeg syns burde gjøres da, er at vi kan tilpasse eksamens oppgavene til at vi kan bruke hjelpemidler på internett og andere lignende ting. Vi kan jo ikke bare hoppe tilbake i tid og begynne å bruke penn og papir igjen når vi har kommet så langt i teknologien. 

Jeg skjønner begge partene med både å bruke penn og papir eller bruke datamaskin på eksamen. Det er bra det blir diskutert, men elever kan jo jukse uansett.